Entradas populares

miércoles, 1 de diciembre de 2010

MODELANT HISTÒRIES. CAS: LA VENTAFOCS


MODELANT HISTÒRIES
RESUM DEL CAS
Els nens i nenes de 5é i 6é han assistit durant al mes d’octubre a l’audició de l’òpera de “La Ventafocs” al Teatre Serrano de la Ciutat de Gandia, València. Aquest projecte ha sigut aprofitat pel mestre de música del centre i la mestra d’anglés per tal de treballar de forma conjunta objectius i competències de les seues matèries des d’un mateix focus d’interés, el conte de la Ventafocs. Aquest nucli temàtic resulta molt motivador per als alumnes, alhora rellevant i significatiu, perquè tots ells, amb independència de la procedència coneixen la història del conte clàssic de Perrault.
 
CONTEXT
INFORMACIÓ MESTRE
Nivells: 5é i 6é
 
Assignatura: Música / Anglés
 
Tecnologies utilitzades: Ordinadors, equips de música, pissarra digital, gravadora audio.
 
Escola (tipus): Escola Pública, 2 línies d’infantil i de primària.
 
Connectivitat: Internet.
 
Localització dels recursos TIC:
Aula d’Informàtica, Aula de Música, Aula d’Anglés.
 
Nivell sòcio-econòmic:
L’escola està situada en un context de nivell econòmic mitjà, on la majoria dels nens i nenes són valencianoparlants, i els nens i nenes procedents d’altres països estan integrats en l’entorn.
 
Experiència:
 
-          El mestre de música ha estudiat des de ben petit al conservatori. Va optar per l’especialitat de Mestre de Música perquè podia fer de la seua afició un treball, podent així transmetre les seues experiències als més petits. Té una experiència de 7 anys com a mestre.
-          La mestra d’anglés destaca per la seva admiració cap al món anglosaxó i la seua llengua. Aquesta motivació la va portar a desenvolupar en els més petits noves habilitats comunicatives . Té una experiència de 15 anys com a mestre.
 
Experiència del Mestre en TIC:
 
Tots dos utilitzen les TIC de forma intensiva a classe. Els equips de música, ordinadors i pissarra digital constitueixen eines indispensables en el seu treball quotidià.
DETALLS DEL CAS
-          Objectius de la història:
 
-          Aprenentatge significatiu
-          Conéixer autors de contes clàssics.
-          Redactar històries senzilles en un idioma estranger; Anglés.
-          Descriure els personatges de la historia; descrivint la seua aparença física amb vocabulari nou.
-          Aprendre vocabulari bàsic sobre les relacions familiars; sister, stepmother, etc.
-          Conéixer compositors de música clàssica.
-          Aprendre sobre el món de l’Òpera i els seus origen.
-          Els instruments de l’orquestra simfònica; diferències entre famílies orquestrals.
-          El cor mixt com a conjunt vocal.
-          La figura del llibretista, compositor, director i solista.
-          Desenvolupar una actitud de respecte i valoració envers les manifestacions culturals.
-          Consolidar l’alumne com un agent actiu en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
 
Activitats Previstes:
 
-          Lectura de la història del conte clàssic de Perrault amb vinyetes amb la pissarra digital.
-          Lectura de l’argument de l’Òpera de Rossini amb la pissarra digital.
-          Elaboració d’un mapa conceptual, on es mostren les semblances i diferències entre les dues versions, on al final cal que quedin tots els continguts de les assignatures reflectits.
-          Elaboració dels mapes conceptuals en sessions conjuntes a l’aula d’informàtica. S’utilitza la pissarra digital per tal que els Mestres excercisquen de modelatge i els nens i nenes el realitzen a l’ordinador.
-          Fitxes didàctiques que inclouen:
                                                    
                                   Vocabulari específic de la història.
                                   Relacions familiars en anglés.
                                   Descripció dels personatges.
                                   Redaccions breus sobre la història.
                                   La vida de Rossini.
                                   Característiques de l’òpera.
                                   Instruments de l’orquestra simfònica.
                                   El cor mixt.
                                   Mapes conceptuals.
 
-          Activitats JClic que contenen els mateixos elements descrits en el punt anterior.
-          Visionat al Teatre Serrano de l’audició didàctica de la “Ventafocs” Rossini.
-           Gravació de l’ària de la Ventafocs amb gravadora digital.
-          Elaboració d’un mapa conceptual gegant al corredor.
 
Tecnologies usades: 
Equip de música, pissarra digital, aula d’informàtica, gravadora digital, accés a internet.
 
Raó per utilitzar-les:
 L’equip de música és essencial per a realitzar l’audició a la classe, la pissarra digital és imprescindible per mostrar les activitats interactives a l’aula i poder visionar les històries en vídeo, l’aula d’informàtica actua com a mitjà per tal que  els nens i nenes realitzen els mapes conceptuals, l’accés a internet per la recerca d’informació i material audiovisual i la gravadora digital per deixar constància de l’execució sonora realitzada pels xiquets.
 
Tipus d’activitat:
Dificultats:
En el procés no s’han mostrat dificultats que hagin pogut intervenir en el procés d’ensenyament aprenentatge.
 
Com es volen superar les dificultats trobades: les dificultats que poguessin anar apareixent serien resoltes en tot moment per part dels dos Mestres.
 
Reforç: des de les assignatures de Llengua Valenciana i Castellana els tutors/es podien ajudar en l’aprenentatge de l’argument. Els Mestres del projecte no han rebut aquest reforç perquè els tutors no tenien el temps suficient per a portar a terme la seua programació.
 
Rol del mestre:
Programen tota l’activitat per mitjà d’un procés d’ensenyament-aprenentatge significatiu emmarcat en la teoria del constructivisme. Ajuden en tot moment als nens i nenes davant les possibles dificultats, a més d’orientar tot el procés.
 
Rol dels estudiants:
Els estudiants es converteixen en subjectes actius del seu aprenentatge. Encara que són orientats i guiats pel mestre/a són els protagonistes del seu propi aprenentatge.
 
Resultats:
Observacions: el procés ha sigut molt positiu per a tothom, mestres i alumnes. El procés ha destacat per l’ús intensiu de les TIC, l’entusiasme del professorat i la motivació i interès de l’alumnat. El que podia semblar un projecte avorrit per als nens i nenes en referencia al coneixement de l’òpera i autors de contes clàssics i compositors, s’ha convertit en una positiva experiència que ha obert als nens noves motivacions i interessos envers el món de la música, l’anglés i autors i compositors.
 
Avaluació:
 
-          Avaluació inicial o diagnòstica. Els Mestres avaluen els coneixements previs dels nens i de les nenes en relació a l’argument de la Ventafocs.
 
-          Avaluació formativa. El professorat a través de l’observació i diferents eines diagnostiques van avaluant el procés d’ensenyament aprenentatge.
 
-           Avaluació  final. Per mitjà d’activitats escrites que inclouen continguts apresos durant el procés s’avalua el nivell d’adquisició de l’aprenentatge. També s’avalua el procés a partir de les impressions i opinions dels nens i les nenes.
 
Lliçons apreses: el professorat ha aprés d’experiències pedagògiques que ells mateix ja havien iniciat altres cursos.
 
 
HISTÒRIA DETALLADA
Parleu sobre vosaltres i la relació professional.
 
Nosaltres dos portem en aquesta escola ja 7 anys. És una escola que fou creada per l’excessiva demanda d’escolarització que hi ha hagut a la ciutat durant l’última dècada. Les nostres instal·lacions són noves, i gràcies això, les nostres infraestructures i dotacions de material són Excel·lents, per la qual cosa podem fer un ús intensiu i extensiu de les TIC a tota l’escola.
 
La nostra relació personal i professional és molt bona, açò ens permet iniciar projectes didàctics en comú, que normalment comparteixen un mateix nucli temàtic que cadascú de nosaltres treballa des dels objectius i continguts de la nostra àrea curricular. Aquest treball sempre està basat en l’aprenentatge-significatiu, fen un ús de les TIC i on el constructivisme és la nostra millor  aliada.
 
 
Expliqueu-me l’activitat.
 
El dia 21 d’Octubre el nostre centre tenia concertada l’audició didàctica de la “Ventafocs” de Rossini. Aquesta activitat extraescolar fou l’excusa perfecta per iniciar un projecte en comú, on el conte de la “Ventafocs” es convertia en el nucli temàtic compartit per les nostres àrees. L’inici fou un poc dur perquè calia marcar els objectius i continguts comuns a les dues àrees, així com aquells més específics de cadascuna de les nostres àrees.
 
Després d’unes reunions i investigar un poc sobre l’origen del Conte Clàssic de Perrault, així com estudiar l’òpera de Rossini, vam arribar a vàries conclusions.
 
-          EL conte clàssic de Perrault es convertia en un centre d’interés significatiu perquè tots els nens i nenes eren coneixedors del seu argument.
 
-          La Ventafocs existia en molts països, i hi havia versions diferents sobre la mateixa.
 
-          La versió de la Ventafocs de Rossini tenia diferències significatives, i al mateix temps rellevants sobre la història de la Ventafocs.
 
Açò va permetre iniciar els primers passos entorn al projecte, amb una sèrie d’acords:
 
-          En un primer moment informaríem de l’inici del projecte als nens i les nenes.
 
-          La professora d’anglés encetaria el projecte, fent una avaluació inicial sobre el coneixement de l’argument i treballant-ho a les seves sessions, tot entorn el conte clàssic de Perrault.
 
-          La professora, acabades les primeres tasques, inicia un mapa conceptual amb els nens sobre l’argument i característiques dels personatges del conte clàssic de Perrault.
 
-          EL següent pas de la seqüència didàctica aniria introduïda pel mestre de música. Ell parlaria amb els alumnes que li contaren la història   que havien treballat anglés, per a ell contar a continuació la versió de l’òpera de Rossini. Aquest és un punt clau en la història, perquè el coneixement de l’argument de Rossini trencaria els esquemes cognitius dels nens i les nenes, fent així necessària una nova reconstrucció dels paral·lelismes i les divergències entre totes dues versions.
 
-          Una vegada arribats a aquest punt, el mestre de música inclou als mapes conceptuals dels nens i nenes noves diferències. Els nens i nenes, amb ajuda, intenten fer els canvis als mapes conceptuals que els nens i nenes porten de l’assignatura d’anglés.
-          Arribats a aquest punt, els dos Mestres, després de parlar amb la cap d’estudis, i en una sessió conjunta, porten als nens i nenes a l’aula d’informàtica i intenten plasmar amb ajuda de la pissarra digital i els seus ordinadors un nou mapa que inclogui les semblances i diferències entre totes dues històries.
-          Acabada la primera fase inicien el treball específic de cada àrea. La mestra d’anglés treballa la versió de Perrault a través d’activitats conjuntes, fitxes individuals, treballs en grup, ús de la pissarra digital. Per una altra part el mestre de música treballa la Versió de Rossini, l’audició de la peça musical, els orígens i característiques de l’Òpera, la presencia de l’orquestra i les seues respectives famílies d’instruments en l’execució de l’Òpera, la importància dels solistes i cor, així com l’escenificació.
-          Es procedeix a l’assistència de l’audició.
-          Els 2 mestres, acabada l’audició, passen un test d’avaluació als nens i nenes. A més, recullen les seues impressions, l’experiència, que els ha agradat i que no.
-          Per a finalitzar els nenes i nenes realitzen afegeixen al mapa conceptual inicial tot allò que fa referencia l’Òpera de Rossini, la seua vida, l’orquestra, el cor, els solistes. Per un altra part, en Anglés s’afegeixen aspectes sobre la vida de Perrault, característiques de les històries de la Ventafocs a altres països, vocabulari, un xicotet resum en anglés.
-          Amb tot açò afegit als respectius mapes, els Mestres imprimeixen totes les paraules, connexions entre conceptes, dibuixos de referència en fulls. Els nens i nenes ho pinten i ho retallen. Tots junts munten al passadís el mapa conceptual final en format gegant.
-          Els nens mateixa fotografien el mapa. Amb aquestes fotos, la música de la ventafocs, els materials elaborats en Word, fotografies de l’audició es fa un recull de material que es grava en un CD. Aquest CD és enviat a casa.
Quins eren els objectius del projecte?
 
Els objectius del projecte eren diversos. Per una part teníem objectius comuns que feien referència al desenvolupament d’un procés d’ensenyament-aprenentatge significatiu, basat en el marc teòric del constructivisme. És a dir, es pretenia que els nens i nenes re elaboraren esquemes cognitius previs a partir de la historia de la Ventafocs, incloent així noves relacions conceptuals afegides per les àrees de música i anglés.  
 
Pots parlar de l’avaluació de les activitats?
 
-          Avaluació inicial o diagnòstica. Els Mestres avaluen els coneixements previs dels nens i de les nenes en relació a l’argument de la Ventafocs.
 
-          Avaluació formativa. El professorat a través de l’observació i diferents eines diagnostiques van avaluant el procés d’ensenyament aprenentatge.
 
-           Avaluació  final. Per mitjà d’activitats escrites que inclouen continguts apresos durant el procés s’avalua el nivell d’adquisició de l’aprenentatge. També s’avalua el procés a partir de les impressions i opinions dels nens i les nenes.
 
Què aprenen al llarg de l’activitat?
 
Al llarg de l’activitat aprenen sobre les diferents versions d’una mateixa historia. Expressió i comunicació lingüística en llengua estrangera, vocabulari específic en anglés, l’òpera i els seus principals elements, vocabulari específic de música, l’orquestra, el cor mixt, etc.
 
A més es treballen els valors de respecte i valoració envers les manifestacions culturals. L’anàlisi de l’argument  ens permet aprofundir en l’obra i treballar valors d’igualtat social i solidaritat en referencia a la situació de la Ventafocs a la casa.
 
 
Quins han estat els resultats?
 
Resultats respecte els mestres: els mestres creuen que ha sigut una experiència molt positiva per les seves respectives àrees. Sempre que s’inicia un projecte d’aquest tipus resulta un repte perquè, malgrat que tot estiga concretat, no saps com van a reaccionar els nens i nenes. En un primer moment van pensar que seria difícil perquè els nens i nenes poden pensar a priori que l’òpera és avorrida, així com també la lectura dels contes. Nosaltres ens hem vist sorpresos per la motivació i interés de l’alumnat durant tot el procés, així com per la consecució dels aprenentatges.
 
Resultats respecte els nens i nenes: els nens i nenes han gaudit durant tot el procés, amb una motivació i interés que ha sorprés els mateixos Mestres. Tots coincideixen en assenyalar que ha estat molt divertit treballar el conte de la Ventafocs, així com conéixer la versió de Rossini i altres arreu del món. El que més els ha agradat ha sigut l’audició de la Ventafocs, l’ús intensiu de les TIC i la confecció del mapa conceptual gegant als corredors. Els que no els va agradar tant de l’audició fou que els solistes alguna vegada cantaven tant fort i estrany que no arribaven a entendre el que deien.
 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario