CANVI CONCEPTUAL
Tesi: La relació Ciència C-T-S-E (Ciència, Tecnologia, Societat i Educació) va més enllà de la simple creació i transmissió de coneixements.
Premissa: La estreta relació entre C-T-S-E i les implicacions que aquestes tenen en l’ús de la TE cal que siguen estretament conegudes pels destinataris, usuaris i els professionals que desenvolupen processos d’aprenentage amb ella.
Argumentació:
En un primer moment es va fer una relació simple i senzilla entre els conceptes de ciència, tecnologia, societat i educació. En ell es plantejava les aportacions que feien de forma general l’educació, la tecnologia i la ciència al coneixement, el qual servia al grup humà denominat com a societat, grup que comparteix valors, normes, cultura i sistema econòmic. Al mateix temps aquestes característiques compartides calia que fossin criticades pel coneixement, per així canviar-les i millorar-les.
La lectura dels diferents materials, la reflexió i posterior participació en el debat, ha donat com a fruit un mapa conceptual ampliat que inclou nous conceptes i relacions entre els elements analitzats, C-T-S-E.
En el canvi conceptual es reconeix la interacció i influència entre aquests quatre elements, derivant així en una nova perspectiva marcada per una reciprocitat multidireccional, i no unidireccional com s’havia pensat en un primer moment. En aquest mapa podem dir que els C-T-S-E , creen, apliquen, transmeten coneixement, però al mateix temps, aquest coneixement es capaç d’aportar noves teories i principis que permetran tornar a la CIÈNCIA crear, TECNOLOGIA resoldre problemes per mitjà de noves tècniques, l’EDUCACIÓ utilitzar els últims avanços tecnològics en TE i transmetre el nou coneixement al conjunt de la SOCIETAT. Marcant així un camí de creació de coneixements basat en la constant innovació.
Explicada la reciprocitat i la relació que s’estableix entre els quatre elements, el mapa conceptual també reflexiona i aprofundeix sobre diferents aspectes aportats per tots ells, així com relacions d’influència més profundes.
El mapa inclou la influència dels trets generals d’identitat de la societat. D’aquesta forma el coneixement adquireix la característica de ser un producte de la societat, creat per i per a un context específic. A més, inclou el procés on la societat mateixa transfereix, manipula i gestiona eixe coneixement per diferents vies.
La ciència és una d’eixes vies on la societat li proporciona el coneixement i al mateix temps ella en crea de nou, que serà utilitzat per la societat, transmès per l’educació i aplicat per la tecnologia en noves tècniques que sol.lucionaran nous problemes. A més la tecnologia també serà capaç de crear noves tècniques i aparells que ajudaran a la ciència a descobrir i formar nous coneixements, a l’educació a crear nous entorns d’aprenentatge caracteritzats per la flexibilitat i interactivitat.
Una altra canvi respecte a l’altre mapa és l’aprofundiment en la Tecnologia (especificant els tipus: material, social, conceptual i general. Es reconeix també com una via d’utilització del coneixement, que intenta crear i planificar noves tècniques que tenen com a objectiu principal sol.lucionar problemes . A més, eixes tècniques basades en el coneixement, com ara la informàtica i les teleconmunicacions, permeten transferir, manipular i gestionar la informació del coneixement a la societat, a la ciència i al món de l’educació.
En el nou mapa, la Tecnologia i la seua influència en la societat també s’intenta mostrar desde l’aportació dels determinismes socials i tecnològic. El primer afirma que és independent de tot procés i tret social, mentre que el segon afirma el contrari. Són dues concepcions totalment oposades.
També intentem mostrar en el nou mapa la influència entre allò social i tècnic a través de les perspectives interactives i el teixit sense costures. Ambdós reconeixen, encara que de forma diferent, la interacció recíproca amb el procés i trets socials.
L’ànalisi i noves aportacions de la Tecnologia en el nou mapa no acaben ací. Del propi orígen i naturalesa social de la Tecnologia, i la seua influència recíproca amb la societat, el Mapa també mostra la NO universalització i neutralitat de la Tecnologia. Per què? El coneixement, com hem dit abans, es creat per un context social amb uns trets específics. La tecnologia és doncs portadora d’eixos trets d’origen i, per tant, no pot ser transferida a altres contextos.
Cal esmentar també la inclusió que fem en el Nou Mapa sobre les aportacions de la TE, als processos d’ensenyament aprenetatge. Permet d’esenvolupar doncs processos flexibles i interactius. Però es reconeix la necessitat de diferents implicacions educatives com: organització escolar, currículum i innovació, psicologia de l’educació, teoria de l’educació, sociologia de l’educació, teoria de la comunicació, teoria de sistemes i estudi social de CTS, entre altres. Aquestes implicacions educatives cal que siguen tingudes en compte pel propi formador per tal de poder organitzar tota la informació que pot transmetre la Tecnologia, creant coneixement, aprenentatge significatiu i fugint de la mera transmissió d’informació.
Finalment l’Educació també té noves implicacions al mapa. L’educació apareix com a transmissora dels trets d’identitat creats per la societat, transmissora del coneixement, usuària i destinatària de la Tecnologia, institució que qüestiona i crítica els signes d’identitat per millorar-los.
Conclusió: Els conceptes de Tecnologia, Societat, Educació i Ciència formen part d’un tot, un conjunt continu. Tota innovació i aportació en algun d’aquest camp tindrà la seua influència en la resta, assumint així la perspectiva d’un cercle d’influència multidireccional en continu moviment.
2. REVISIÓ DEL QÜESTIONARI D’VALUACIÓ DE CONEIXEMENTS PREVIS
¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Si. El progrés econòmic i social va lligat sempre all progrés tecnològic i social. Quan un país està molt avançat en tecnologia i ciència és capaç de comandar el progrés econòmic i social en el món. CANVI: Ara matiso la meua resposta perquè el progrés de la tecnològia no necessàriament ha de comportar un progrés tecnològic i social, el seu ús en contextos amb característiques socials diferents corren el perill de patir la NO neutralitat de les TIC
- ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
D’alguna manera no es garantitza la neutralitat ideològica de les diferents tecnologies perque normalment sols hi tenen accés determinats sectors de la societat. Així donca, es produeix una associació entre poder adquisitiu i l’accés a les noves tecnologies. CANVI: seguisc pensant en la no neutralitat, però no nomes pel no accés de determinats sectors de la societat sinó perquè a qualsevol sector que arribi la tecnologia, influenciarà en major o menor grau.
- Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Penso que tenir present les TIC és molt important però no un requisit indispensable donat que no totes les activitats d’ensenyament-aprenentatge han de basar-se en la utilització de les TIC. CANVI: un gran percentatge dels llocs de treballs en l’actualitat fa ús de les TIC. És per això que matiso la resposta, no es un requisit indispensable però cal formar persones crítiques en l’ús de les TIC per poder organitzar tota la informació que ens pot aportar, formant així persones adultes que sabran aprendre significativament amb el seu ús i integrant-se de forma activa en la societat i el mercat laboral
- ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Els nombrosos canvis socials i econòmics. La incorporació de les noves tecnologies en tots els diferents àmbits de la vida quotidiana. CANVI: I la constant renovació i innovació en el context del coneixement, ciència, tecnologia.
- Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
Són un conjunt d’eines que proporcionen accés a un món molt ampli i divers d’informació i coneixement , així com una gran varietat de recursos educatius per als docents. L’objecte d’estudi és l’aplicació de les noves tecnologies als processos d’ensenyament-aprenentatge. CANVI: La tecnologia educativa dissenya i planifica recursos tècnics que tenen com a objectiu sol.lucionar problemes derivats del procés d’ensenyament aprenentatge. Proporcionant nous recursos i entorns flexibles i interactius.
- Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
Donar a l’alumnat un tema d’estudi en format llibre o apunts és transmetre coneixements.
A partir de l’adquisició de coneixements en l’assignatura de Coneixement del Medi, ampliar la informació d’alló que ja sap, podriem parlar de l’aprenentatge significatiu, és construir coneixments.NOVA APORTACIÓ: es pot construir l’aprenetatge amb una activitat de realització de mapa conceptual en Coneixement del Medi, amb eines com el CMap Tools.
- Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Penso que el context té una serie de normes socials i característiques culturals que condicionen els nostres patrons conductuals. Canvi: El coneixement és creat en un context determinat, adquirint així característiques socials específiques que ajudaran al subjecte a explicar i donar sentit a diferents idees que es porten a terme en el mateix context d’origen.
- ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Considero que és una manera de ficar-nos en contacte amb la gent amb qui estem estudiant. Em semblaria una gran avanç poder saber com fer-ho realitat.
Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __8____ 5
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: _8_____8
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10_____ 10
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: ____5_0
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: _8___9_
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: _5___3_
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___7____5
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___7___5
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: _7_____8__
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: __10______8
No hay comentarios:
Publicar un comentario